American pit bull terrier

Amerikansk Pit bull terrier har fått et ufortjent rykte som ondskapsfull og aggressiv på grunn av uvettig bruk som kamphunder.

American pit bull terrier bilder

American pit bull terrierAmerican pit bull terrierAmerican pit bull terrier

Fakta om American pit bull terrier

American pit bull terrier

Noen Amerikanske Pit bull terriere er avlet til å være den perfekte kamphund, og er avlet til å være aggressive mot andre hunder. Dens natur er derimot ikke å være aggressiv mot mennesker.

Dersom de oppdras i en ansvarlig familie er de ingen trussel mot andre mennesker eller dyr. En sosialisert pit bull kan være modig, lojal, tillittsfull.

Rasen er forbudt i Norge, men forbudet er heller på bakgrunn av den frykt som media har skapt, og ikke på vitenskapelig grunnlag.

Noen oppdrettere avler amerikanske pit bull terriere for å fremme dens aggressive egenskaper.

Erfaringer med American pit bull terrier

Her er det leserne har sagt om hunderasen så langt. Skriv om American pit bull terrier

Anonym sier: og bra er det, en angrep min hund uten varsel og bet av henne øret, på mitt fang. Og den hunden ble snakket om som en fin familiehund! Den slapp ikke før den hadde revet av øret. Nei dette er potensiale drapshunder i mine øyne og burde forbli forbudt i norge.
08.06.2016

engang alltid APBT sier: Forbudet gjelder bare folk som bruker de som pengemaskiner, i 1991 var det 13 regisserte pitbuller i Norge, nå antas det at det er mellom 1500-2000. Er så takknemlig for at staffen har blitt så populær og eksplodert her i Norge, folk bare syns de er søte og ikke skumle lenger
01.12.2015

pitforever sier: For noen idioter som vil ha disse forbudt i Norge! Har selv tatt til oss to rednose pitbull brødre som begge havnet i "feil" hender. Disse skulle vært avlivet men hentet sporeks begge to. Er verdens herligste gutter og er helt trygge på de selv men bærer selvsagt ett stort ansvar som eier. Tre ting var våre kriterier når disse kom i hus - kjærlighet - respekt og tillit! Lenge leve rasen-til helvete med folks uvitenhet og nulltoleranse!!!!!!
02.11.2015

Anja sier: Schnauzeren min ble stygt bitt i ansiktet og halsen av en pitbull i helgen. Nå er ikke hunden min akkurat Fredelige Frode, men han holder mer enn enn han biter de gangene han barker sammen med en annen hanhund, og har aldri skadet noen eller blitt skadet selv. Men denne pitbullen var annerledes; den gikk rett i strupen, mens eieren bare sto og hylte og hadde null kontroll. Jeg må jo si at den pågåenheten og agressjonen jeg så i den hunden ikke ligner noe annet jeg har sett hos noen hund. For øvrig skal jeg ikke påberope meg å vite noe om rasen.
07.04.2014

May sier: En kjærlig familiehund som elsker mennesker, lojal, hengiven rolig inne, bjeffer lite og en fantastisk tur kamerat som også er lydig og underkaster seg.
Andre hannhunder kan være et problem da de kan være Dominante, men det gjelder ikke alle.

Man bør ha erfaring med en Pitbull det er ingen første gangs hund! De er tydelige i kropps språket men reagerer kjapt og er hurtige.
28.09.2013

Aase sier: Jeg er oppvokst med amstaff :)
å er beste familie hunder jeg har hat, har hat sjæfer og rotwailler og men ingenting slår amstaff :D

ta dere en titt på denne linken !

http://pub.nettavisen.no/nettavisen/innenriks/article218436.ece
12.08.2013

NR sier: Har hatt gleden og æren av å være en pitbull-mamma i 12 år. Det er den beste og mest fantastiske hunden jeg noensinne har eid eller møtt. Hun var en ære for rasen sin.
01.06.2013

Pitbull terrier fantast sier: En vakker, lojal, modig og klok hunderase. Hadde selv en i 13 år før han gikk bort i fjor:( han var min beste venn...
ABSOLUTT IKKE første gangs hund! Den trenger klare grenser og en klar leder. Kan være mye fysisk aktiv men kan også slappe av hjemme i sofaen. Som alle andre hunderase trenger de mental stimuli. Gå på kurs hvis du ikke har hatt rasen tidligere... Faktisk, gå på valpekurs uansett. Selv om du ikke føler at du trenger det, kan det være en god mulighet til å sosialisere hunden, og samtidig lære den at den må holde fokus på deg selv om det er andre hunder tilstedet. Forbudet mot disse hundene er bare tull... Men hvis det redder mange av dem fra å bli brukt i kamp så kanskje det ikke er en så dårlig ide. Blir bare lei meg forat mennesker som er sunne hundeeiere ikke får lov til å ha denne flotte rasen pga all stigmatisering...
04.08.2012

jk sier: Har selv hatt en pitbull som jeg desverre måtte avlive grunnet blod kreft 4 år gammel,Han var kjempe snill mot mennsker og lydig nok til å omgås andre hanner.tisper og valper lekte han fint med. etter han døde skaffet jeg meg en pitt-bulldog blanding, denne ble 7 år.pga Dårlig imunforsvar plagdes han siste år med verk byller. Men en kjempe trygg å flott hund var han også!!! Det verste med hunder er å miste de!!
Uansett om det er miks eller renraset hund blir den som du oppdrar den. Man kan bruke de fleste hunder til det meste selv om noen raser selvfølgelig er bedre egnet enn andre innen sine felt. Jeg mener Rase forbud er forkastelig både for mennsker og dyr.
23.05.2012

cw sier: TIL GLAD I DYR

Rasen er akkurat som andre hunde raser???

Hvordan kan du si noe sånt? Det vil jeg si meg sterkt uenig i.. Det er en grunn til at vi har 350 ++ raser, nettopp fordi de har ulike egenskaper, ulike bruks egenskaper og er egnet og avlet opp til spesielle ting. Jakt, bruks, gjeting, selskapshunder, vakthunder osv osv med mye innenfor hver av disse. (spesialiteter f eks jakt: villsvin, elg, puma osv osv.)
30.04.2012

Glad i dyr sier: Rasen er akkurat slik andre hunde raser er: en lovlig rase vil være farlig vis den eies av feil person, en ulovliog rase vil være en super fin familie hund så lenge den har blitt valgt av den rette eieren.. Men til slutt kan man spørre seg ( hvem avlet Anders B ) !!!
28.04.2012

Bull fan sier: Som terriere flest så liker de å utfordre hunder. For å si det kort er egentlig Staff/amstaff/apbt den samme rasen. Først avlet amerikanerene opp høyere staffer og kate den american staffordshire terrier. (yankee dog) videre ble den til en show dog og familie hund. ((Brukt primært utstilling)) og pittbull til bruks hund. Den typen ble da avlet videre for de egenskapene en kamphund trengte. de er også brukt innen poiti og militær samt familiehunder. APBT ble aldri godkjent som rase men alle 3 er mye den samme hund. APBT varrierer en god del i størrelse men kan bli den største av de typene. Men så lenge Engelskstaff er lovlig kan man jo bare avle større typer av de å lage sin egen pittbull om man vil. Dessuten er det jo haugevis av andre kamphunder på markede man kan bruke som er værre en apbt.
12.04.2012

Zealos sier: APBT er en flott familie hund men ett offer for sitt eget rykte. En småbarnsfamilie velger nok ikke denne rasen som sin favoritt etter hva de hører om den. Men en krimminell som ønsker noe fryktingytende velger trolig denne og ønsker den skal vise at den er farlig. Men De jeg har møtt er omtrent som en boxer i mine øyne.Folkeglade og koseklumper. De er dessuten dårligere egnet som vakthund enn boxeren da de elsker folk. Men hunder kan stort sett trenes opp til det meste eieren vil den skal kunne.
12.04.2012

hundeelsker sier: Jeg savnet sårt flere seriøse kommentarer på hvordan pitbull er å eie fremfor "en slik MÅ jeg ha" eller "håper den snart blir lovlig"! Jeg vil gjerne vite hva jeg kan forvente av en pitbull, og er det slik at jeg må sloss for at den ikke skal angripe andres hunder, så er det ikke hunden for meg. At den er snill og god hjemme er en selvfølge, men hvordan reagerer den ute blant andres hunder f.eks?
25.03.2012

american bully sier: har en american bully. verdens beste hund, og jeg har en datter på 1 1/2 og de er bestevenner. så før dere begynner og prater piss, dere ikke har peil på. skaff dere en slik og du har verdens beste.! ikke en drapsmaskin ;)
06.10.2011

kim 81 sier: Har ei tispe på 1 år og 3 mnd.. er den mest fabelagtige familiehund jeg har erfaring med..
Hu er aggresiv på fluer :p ellers den mest kjælne og kosete hund jeg har møtt.
Det er nok eieren sin skyld om slike hunder er ustabile eller fremhever det onde i seg som de IKKE er født med
11.08.2011

APT-NKK sier: American Pitbull Terrier kommer i mitt liv i fremtiden det er sikkert. NKK (Norsk Kennel Klubb) har diskutert om American Pitbull Terrier skal kunne vere lov og ha i Norge. Loven ble laget på grunn av helt sprøtt bruk til kamphunder. Egenklig er det en helt nydelig hund snill som bare det og en merkelig mæte og vite nær venner eller eier eller familie er i trøbbel.
22.07.2011

kinell sier: Jeg her selv pitbull, og den er en fantastisk hund! snill og svært knyttet til familien, også mine to små barn. kunne aldri tenkt å ha en annen rase etter å ha opplevd hvor fantastisk denne hunden er. Og for de som anskaffer seg pitbull må bare være flink å sosialisere hunden med andre hunder, barn og mennesker fra den er valp. Min hund lar til og med andre hunder spise av mat skålen sin i sitt eget hjem, og viser heller ingen agressive tendenser. Heller tvert i mot.Pitbull er en stødig rase med god psyke dersom den får riktig eier.
04.07.2011

kinell sier: Jeg her selv pitbull, og den er en fantastisk hund! snill og svært knyttet til familien, også mine to små barn. kunne aldri tenkt å ha en annen rase etter å ha opplevd hvor fantastisk denne hunden er. Og for de som anskaffer seg pitbull må bare være flink å sosialisere hunden med andre hunder, barn og mennesker fra den er valp. Min hund lar til og med andre hunder spise av mat skålen sin i sitt eget hjem, og viser heller ingen agressive tendenser. Heller tvert i mot.Pitbull er en stødig rase med god psyke dersom den får riktig eier.
04.07.2011

Rommel sier: Hvis norge skulle ta inn denne rasen igjen vil antalle øke kraftig og jeg er redd det blir ny mote hund
13.04.2011

Rommel sier: Hvorfor vil dere jenter ha denne rasen?

Hører ting som " den er jo så søt" og " de er jo bare snille" latterlig- vil jeg si , man skaffer seg ikke en Apbt pga utseende - ta heller en Staff da, de er jo avlet får å se pene ut

Er det noen av dere som har eller har hadt en?

Tvilsomt, dere ser på Cesar Millan og tenker når han kan, kan jeg og

Har du brutt 2 apbt i en god slåsskamp? Tvilsomt

Ser stadig eiern "fryse" i sjokk (uansett rase) så må jeg skille de alene-

Her i Sverige er et av problemene at de blander Apbt med div vakthund-mastiff feks - se bare på hundeannonsene, få "ordentlige" Apbt og mange blandinger

De som har "dårlige" eller uten papirer blander de med hva som helst får å tjene penger, så får de en god/ok pris får mixene(utolig nok) bare litt under det ekte rase koster, mye mer utgifter får de seriøse + at det er mange Apbter her, ikke altid lett å få de solgt -

Så hvis man skal innføre denne rasen igjen så må det iallefall ikke lønne seg å blande de

en skrev noe om å "redde rasen" - er du virkelig så fjern?? Du vet bra lite

Mange kjøper denne rasen får å vise frem att de har peiling og att rasen er helt ok - det trengs ikke, har nok av de

Kjenner rasen godt, ikke noe galt med den - eneste er det her med hundeagr. skal vell lete lenge etter en mer stabil rase, trygg med mennesker, mye pga avlen, noe det mer og mer gås bort ifra - nå avles den mye på utseende noe som jeg synes er helt tragisk, men sånn er det desverre -
dette ble langt nå gidder jekkemer -
13.04.2011

la de få være sier: dette er en fantastisk hund!!! jeg har netttop skrevet en såroppgave om kamphunder og har lært kjempe mye. det er sant at noen er aggressive men tenk på alle som ikke er det! jeg syntes at det heller burde vært ulovligt for noen mennesker å hatt slike hunder. LA HUNDENE FÅ VÆRE I NORGE!!! =)
01.04.2011

punish the deed not the breed! sier: Amstaff/pitbullen er en hunderase som er verdt og kjempe for. det er ganske dritt å sitte å lese og ha en så sterk mening, men ikke kunne praktisere noe for og hjelpe da den er ulovlig.. vi ser jo 100vis av pitbuller og amstaffer som fungerer både på nettsider(av familier/folk som bryr seg) og youtube.. for og ikke snakke om Animal planet som viser maaange hunder som ikke er agressive, men så venlig at skulle trodd det var en napolitansk mastiff og en dåven støvern di hadde reddet. og dette er da bare en hund som slikker deg fra armen/ansiktet og kommer og legger ballen/taue i fange når det er på tide og skje noe. og så fantastiske med unger at det er ikke tvil i hvofor den blir kalt The Nanny Dog. alt i alt.. det er mye dritt rundt denne hunde rasen og alt som ligner. men det blir også vist så mye bra.. men ser ut så de dumme nørdene som styrer lande vårt har er for ignorante, og har kun ett eneste fakta om disse hundene.. og det beskrives "FARLIG" join Facebook grupper og vis at du er med å redde rasen! vi skal ALDRI gi opp på verdens beste hund!
01.12.2010

Pitstaff2010 sier: Jeg og sikkert 1000 andre får bare krysse fingrene for at pitbull/amstaff blir lovlig igjen.
jeg syntes at dette er en helt utrolig fin rase som det ikke er noe vondt i.
det er dårlige eiere som har skylden i dette om at de er ulovlige.
veldig synd ! for selvom de er noen store muskelklumper, Å har en kjevemuskel som er fra panna og ned. så er dette faktisk en utrolig fin familie hund som elsker barn og alt som lever.
å de pitbull/amstaffene som ikke gjør det, de er rett og slett dårlig sosialisert og oppdratt !
De fleste som har angrepet noen har nok lært å gjøre dette. hvem sin skyld er det da? EIERENE !
Men vi får håpe at en dag de blir lovlig,å at oppdrettere blir mere serriøse, å ikke selger valpene til hvem som helst bare for pengene.
30.09.2010

dog lover sier: det er ikke hundens feil at den er agresiv det er de fæle menskene som er grunnen til at rasen er forbudt i norge.
Så jeg synes at det er uretferdig at folk dømmer dem for det. jeg har faktisk veldig lyst på en pit bull terrier
09.08.2010

er det mulig sier: Er så utrolig teit å skrive "søkte familiehund ikke drapshund" og "drapsvåpen som må¨utryddes" Det sier bare hvor uvitende dere er i forhold til hunder og raser! Jeg hater rottweilere og schæfere men sitter ikke å skriver sånn for det... Folk er forskjellige og vil ha forskjellige raser.. Dere må begynne å respektere andre!
10.07.2010

ja til pittbull sier: syns det er helt feil å forby denne rasen, de er trygge mot andre dyr og unger,hvis de har rett eier/eiere . er eierene det er noe galt med. hvem normal eier av en hund ,vil skade sin bestekompis med å sende den inn i en kampe. hvis en ser på bite statistikken, så er denne rasen langt ned på stigen. faktisk en av de som står på toppen regnes med for å være en trygg familie hund. da skjønner ikke jeg hvorfår denne rasen er ulovelig. ja det er galt med hunde kamper,men så pga dette blir rasen ulovelig,få ødelegger for mange.
22.06.2010

newdogowner sier: Søkte etter familiehund...! ikke drapshund!
30.05.2010

dgsd sier: Drapsvåpen som må utryddes!!!
30.05.2010

American pit bull terrier 4ever sier: SKAL ha en American pit bull terrier i løpet av livet! er ikke snakk om noe annet. Forbudet mot pitbull og amstaff er basert på inkompetente folk som tror de har peiling på hunde atferd, men som cesar millan sier, det er eiern som skal klandres ikke rasen, uansett. Er det cesar millan's Junior på bilde 2? :D Elsker han og daddy som desverre døde i februar. RIP!
24.05.2010

staffordshire sier: ja helt enig..endlig noen normale mennesker,er såå mange som er media skremte at det er synd å høre på enkelte individer,men sånn er det jo da mann bruker vg å se&hør som leksikon:)hehe..ja bully rasen er konge.er eier av engelsk staff å bedre rase finner mann ik etter min mening,
12.04.2010

collie sier: burde være låv og ha i norge.... veldig fine hunder som desverre blir brukt mye til hundekamp,
kan også være en ustabil hunderase, men detta kan ha me hvordan den blir opplært....
02.04.2010

Heidi sier: Norsk hundelov SUCKS!! Tumbs up - American Pitbulls will survive:) We do love them - fight for their rights!
30.03.2010

Birgitte sier: Endelig noen oppegående og normale mennesker:) Det er en fantastisk hund :) Snille og veldig lojale hunder. Få dem tilbake til Norge NÅÅÅÅÅ
20.09.2009

Cindy sier: Vill gjerne få pitbull og amstaffen lovlig igjen. Kunne tenkt meg en american bully og det blir vell ikke mulig før de andre blir lovlige. Synd å nekte noen å eie så fantastiske raser. Har en staff selv og foretrekker jo bull hunder foran noe annet.
16.09.2009

tomboes sier: synes de american bully ser helt konge ut. du har en kort kompakt muskel klump som har mye sjel.
dvs sjel å tiltalende hund. kan ikke fatte at norge vil forby slike hunder når det er så mye andre trusseler som gjør hundene slik de blir.
06.08.2009

Liv sier: Enig, dette er en fantastisk familiehund! Den har i tillegg mange andre bruksområder inkludert politihund, redningshund, narkotikahund og terapihund mm.

Heldigvis er det håp om at den kan bli lovlig i Norge igjen, da Nederland og Italia nylig har opphevet sine forbud mot rasen. Det ser også ut som at Storbritannia kommer til å heve forbudet, og da krysser jeg fingrene for at Norge er neste land på lista!

Etter å ha personlig opplevd hvor flott rase APBT er, så finnes det ingen annen hunderase jeg heller vil ha.

Den kan se ganske skummel ut på hovedbildet på denne siden, men bilde #2 i katalogen er faktisk mer rasetypisk for APBT.

Fra rasebeskrivelsen hos UKC:
"This breed combines strength and athleticism with grace and agility and should never appear bulky or muscle-bound or fine-boned and rangy."

Enkelte oppdrettere har dessverre avlet på mindre og mer muskuløse individer av APBT som de nå prøver å få registrert som rasen "American Bully" fordi de avviker så mye fra den orginale APBT. De mest ekstreme likner mer på en flodhest enn en hund:/ http://www.abkcdogs.org/

Her er en video på youtube som sammenlikner APBT med den nye rasen "American bully":

http://www.youtube.com/watch?v=c9nnF1AeY6A

(De "ekte" APBT vises fra 2:00 og utover..)
12.05.2009

nei til forbud sier: Dette er hva jeg kaller en flott hunderase! Barnevennlige og lojale mot familien. Dominant ovenfor andre hunder. Dessverre forbudt i Norge.
12.05.2009

Din kommentar om American pit bull terrier:

Ditt navn (eller kallenavn)

Sikkerhetskode
Skriv inn tallet her:

Sikkerhetskoden hjelper oss å luke ut SPAM. Takk for hjelpen!

Flere hunderaser

Brukere som leste om American pit bull terrier var også interessert i følgende hunderaser:

Hunderaser

Finn din hund


Søk - Hunderaser.org

Tilpasset søk

Hundefamilien

Dressur og kurs

Hundebøker

Utstyr til hund

Dokumentar

Tilfeldig hunderase

tilfeldig hunderase