Alaskan malamute

Alaskan malamute er en sterk trekkhund som har sine røtter fra inuittene i Alaska. Utholdenhet og styrke er varemerket for disse sledehundene. - men i raske løp er det andre hunderaser som er bedre egnet.

Alaskan malamute bilder

Alaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamuteAlaskan malamute

Fakta om Alaskan malamute

Alaskan malamute

Temperament og væremåte til Alaskan malamute

Alaskan malamute er veldig bestemt, og trenger så en tydelig leder. Den må også ha mye mosjon for å være kontrollerbar, i motsatt fall går det ut over inventar og dyr i umiddelbar nærhet.

Rasen må dresseres tidlig. Alaskan malamute er en rolig hunderase til tross for størrelsen, men den er likevel veldig energisk når det trengs, og selv om den er usedvanlig modig i forhold til mange andre spisshund-hunderaser, så er den nesten aldri aggressiv mot mennesker. Ovenfor andre hunder er den dog veldig dominant, og katter og mindre dyr bør ikke føle seg trygge i dens nærhet - dette kan selvfølgelig dresseres, men hunden har sterke instinkter.

Dette er en hund for de som har et stort uteareal, og som er glad i å bruke naturen. Den kan godt sove ute hele året, uansett vær, men passer best i kaldere klima.

Bruksområde for Alaskan malamute hunder

Alaskan malamute er først og fremst en trekkhund og kløvhund. For den aktive som liker natur og mye trim/trening og lange turer er den også en god familiehund. Dette er en jobb man kan - og bør - sette i arbeid.

Alaskan malamute utseende

Malamuten er en muskuløs og kompakt hunderase og man får inntrykk av at dette er en hunderase med store krefter. Den er ikke hurtig sammenlignet med den mindre Sibirske Husky, men er veldig mye sterkere, og er i stand til å trekke mer enn noe annen hunderase. Halen bæres i svak bue over ryggen, og kan også stå rett ut når den løper. Pelsen på malamuten skal være tett og grov, men ikke for lang eller myk.

Alaskan malamute historikk

Alaskan malamute er en hunderase som ble avlet frem av inuittene i Alaska. Den har blitt brukt som jakthund og trekkhund, og til en viss grad også muligens som vakthund - men sistnevnte er ikke en stor egenskap hos Alaskan malamute.

I senere tid har den blitt benyttet som ren sledehund over hele verden i strøk der klimaet tillater det. Malamuten gikk opprinnelig løst omkring blant sine inuitt-eiere, men i dag kan mange Malamute-eiere bekrefte at det ikke er særlig smart å la denne løpe fritt i alle områder, med mindre den er godt dressert og vant til det.

Erfaringer med Alaskan malamute

Her er det leserne har sagt om hunderasen så langt. Skriv om Alaskan malamute

AM/SH-mix sier: Vi er en familie på 4 memnesker :) og for tiden 2 hunder, papegøye og katt. Den ene hunden er Alaskan malamute/siberian husky mix. Utrolig pen hund, veldig snakkesalig. Som eier av AM (eller denne type mix) får man mange kommentarer, som; "oida, har du skaffet deg en slik, er du klar over at dette er MYE hund", "SÅÅÅÅÅ nydelig!!", "er han sint?", "Svarer han deg ved kjeft??-uff han er dominant altså!!?". Men i møte med folk fra trekkhundmiljøer får vi kommentarer som: jøss, dette er første gang jeg har sett en dressert AM.

Selv om jeg er enig i at dette ikke er en førstegangshund, så må jeg likevel si at det spiller ingen rolle hva slags hund du har hatt før om det ikke var av denne rasen eller blanding av denne. Første gang man får en slik hund vil uansett oppleves som første gang.. Makan til egen vilje, egen vurdering, evne til problemløsning, HUNDESPRÅK - så tydelig og nydelig. Med meg går han svært pent i bånd og går også løs - under kommando, med samboeren drar han helt vilt avgårde og napper han med seg.. Han vet tydeligvis hvem som krever, og hvem som bare blir irritert men fortsetter turen likevel ;)

Vår malamute/husky er en sofagris, hater å være alene i hundegården, vel dressert med klikkertrening, aldri straffet ved tilføring av ubehag, men negativ straff (fjerne et gode), har grenser i hverdagen som han med jevne mellomrom utfordrer som en fjortis. 2 år gammel, hannhundaggresiv etter puberteten satt inn,(satt inn suprelorin chip for å teste vikningen av kastrering på hannhundaggresjonen), oppvokst med sosialisering på små hunder, geiter, kyr, hester, kaniner, fugler - også tok vi til oss en voksen katt da hunden ble et år gammel, dette gikk fint de ble gode venner og nå har vi en annen katt som leker de mest voldsomme leker med hunden...Veldig energisk i hilsing på mennesker, liker barn, men vil ikke at barna skal holde han fast for å kose med han, da sier han bestemt ifra!!

Ingen hund for folk med usikkerhet ovenfor hund, dette finner malamuten fort ut av og bruker det til egen vinning. IKKE en leilighet-hund!! Trenger mye mosjon og helst hjernetrim - uten dette er det mas og grining non-stop!! ;)
05.11.2013

Siba_Art sier: Vi har en fantastisk AM som ikke har antydning til agressive tendenser., Han går sammen med En Chihuahua, en papillon Japanese chin, en main coon og en liten kattunge., Han leker også med andre hunder. Vi bor med masse dyr rundt oss , både kuer og sauer og han er vant til at de er der fra han var liten, og vi har aldri stresset han opp rundt andre dyr., bare tatt det helt rolig og naturlig..
Men man må være bestemt og man må dressere.,
Lykke til med din AM om du velger det::)))
20.09.2013

Ane sier: Jeg har tenkt å få meg en AM i nærmeste framtid. Men jeg har noen spørsmål jeg håper noen vil svare på. Jeg kommer fra gard der vi har ku,gris ,sau og hest, kan jeg ha den laust med meg på garden uten at den vil angripe? Jeg har og to hester så jeg tilbringet mye av min tid ute i stallen. Så vil jeg gjerne ha den med meg i stalle. Og kan denne hunden springe løs rundt på garden/stallen? Om den blir vant med de fra den er liten av.
Vi kommer til og ha den ute i hundegare hele tiden når den ikke er med oss på tur osv. Men jeg har hørt at den ofte kan stå og ule? Er de andre som har noe afaring?

Håper noen vil svare! Har så lyst på AM! :)
29.08.2013

BKS sier: Jeg kan skrive under på at AM er farlige hunder når de kommer i feil folks hender. Naboens besøk, som eier en AM, gikk til angrep på min Sheltie som gikk fint i bånd sammen med min 13 år gammle sønn. Angrepet var fullstendig umotivert. Jeg vet ennå ikke om han vil overleve. To knekkte ribben og 4 SVÆRE, og da mener jeg SVÆRE flenger ble revet rett av hunden. Min sønn gikk slevfølgelig i mellom for å redde hunden vår, noe han aldri skulle ha gjort, da han også ble bitt.Guttungen klarte seg bra, men som sagt er jeg usikker på hvordan det vil går med min 4 beinte gullkump. Nei, kjøp og salg av AM bør kun skje til meget friluftinteressert.. Dette er dere som selgere sitt ansvar. Jeg kommer til å kreve denne hunden avlivet !
12.06.2013

Frank. sier: Heisan jeg har en stor fin am gutt på ca 7mnd og 43 kg. Og for å si det mildt så er brutus utroligt gla I menesker store og små .. og vår katt en Maine coon på snart 4 år og våre to småhunder . Har had sheafer og rotwailer før som også er flotte dyr på sin måte men brutus er noe helt unikt .. min erfaring med hunder sier meg at 99% av problemer med agresive hunder og div problemer er vi eiere som har sviktet siste % er PGA sykdom.
25.01.2013

Frank. sier: Heisan jeg har en stor fin am gutt på ca 7mnd og 43 kg. Og for å si det mildt så er brutus utroligt gla I menesker store og små .. og vår katt en Maine coon på snart 4 år og våre to småhunder . Har had sheafer og rotwailer før som også er flotte dyr på sin måte men brutus er noe helt unikt .. min erfaring med hunder sier meg at 99% av problemer med agresive hunder og div problemer er vi eiere som har sviktet siste % er PGA sykdom.
25.01.2013

Wenche sier: Malamuter som skal brukes som sledehunder bør være ute, for å venne den til kulde. Våres malamute er inne å sover.
12.01.2013

Skeptisk sier: Hei, vi vurderer å skaffe oss hund og jeg er usikker på hvilken rase og type hund vi skal velge.
Barna er etterhvert store, minstemann er 14 år, og vi har rikelig anledning til turer osv, så den biten er grei.
Min mann hadde Alaskan Malamute når han var singel for mange år siden og ønsker denne typen, men jeg er mer skeptisk. Kan (og bør?) virkelig disse hundene sove ute uansett vær/kuldegrader? Forstår jo at dette også har med trening og tilvenning å gjøre, men hva er mest vanlig?
12.01.2013

Susie sier: Stakkar valp:(
Min malamute går løs på gården vår sammen eid den romerske blandingshunden.
Aldri vore i hundegård. Stakkars valp, fikk vondt av å lese dette! :,(
31.10.2012

Eier til to malamuter sier: Ring dyrevernet du, eller først burde du vel gi ein advarsel til eieren om hva du synes. Bryr hun seg rævva kan du anmelde det off corse, men Norges dyrevern er like dårlig som to månder gammel melk som har stått i romtempratur!
02.07.2012

Bekymret så det holder etter... HJELP sier: Hei. Bekymret for naboens innkjøp av en malamute. Denne valpen er 8 uker gammel, og hatt den i MAKS en uke.. Den står nå allerede i et forbanna hundeburd, på ca størrelse, 2 meter bredt og 13 meter lagt. Det står da ett gendigent hundehus plassert inni der.. På toppen av dette så er underlaget dekket med GROV grus!!!!Den har stått der nå 1 time.. Hva er dette? Valpen som er en hann hund, står og piper og gjør i ett sett, mens da den idiotiske eieren av en kjærring står inne og prater igjennom stuevinduet til denne lille valpen, i tru om att dette skal hjelpe... Unnskyld meg men hvor dum går det ann å bli?? Eller uansvarlig... Er det noe grunnlag for å melde dette til dyreværnet???!!! Hva med tillitsoppbygningen og sosialiseringen til denne rasen.. Er det ikke meningen att valpen skal få ett forhold til eieren først og fremst, og ikke kaste den ut i et forbanna hundebur etter 3 dager?? Å da grunnen har blitt meg fortalt att årsaken til dette er for å tilvenne hunden hundegården... Hello!! hvor dumme er disse menneskene! Det er noen late bønder, som ikke engang klarer og pløye jordet sitt selv.. I tilegg til dette kommer det en av de nermeste dagene en beagel inn i samme hundebur... Dette kan bli interesangt.. Er det noen som kan hjelpe meg der ute?? Da jeg har en shæfer tispe selv, og vet hva både sosialisering og aktivitets mønster vil si.. Og ikke minst dette med turer etc... Jeg er regelerett bekymret og får rett og slett vondt av å se den lille 8 ukers valpen innesteng i et forbanna hundebur, mens den står og piper. Og det høres regelrett ut som den får juling!!! VÆR SÅ SNILL SVAR... for dette skal jeg gjøre noe med!
29.06.2012

Eskimoen :-) sier: Har fått os ei Alaskan Malamute eller bla. Med Norsk Elg hund. Den snilleste hann hund som er. Den er 16 uker nå og elsker vores børn. Veldig nysgjerrig på andre hunde uten noen problemer ingen fight overhovedet. Så viktig med det sociale med disse hunde.
Den liker at gå tur som vi gjør hver dag i terreng og lett fjell. men sliter litt med at den bare driter i Gården altså der den oppholder seg meste tid. Noen som kan hjelpe med dette noen forslag. Kosen den får ta det andre plasser ???
10.05.2012

Hein sier: Vi har en voksen stor AM (8 år 56 kg )Han elsker barn og folk ,nevøen min på to år sitter drar han i ørene når hunden ligger og slapper av .Ser faktisk ut som at han nyter det !!
Men Han (hunden) har alltid hatt et vannvittig jakt innstinkt .Og alt utenom hest er et bytte .Er overbevist om at han hadde tatt livet av sau hadde han fått fatt i det .

Han har havnet i kamp med store hann hunder ( som leonberger),det er veldig dramatisk når to hunder på 55/60 kg braker sammen .Men det har vist seg at det er mye lyd og lite "vold"
Men jeg stikker ikke fingrene borti , de får finne ut av det selv . Det handler jo bare om hiarki .

Helt klart ikke en begynner hund. Men et fantastisk dyr og verdens beste familie hund for folk med stor uteplass og muligheter for masse trening !
07.09.2011

Bekymret nabo sier: Naboen vår har kjøpt seg en alaska malamute/husky mix valp. Vi bor i et leilighets-bygg, og jeg har en liten hund. Jeg er ganske nervøs når det kommer til både husky og alaska malamute pga min hund har blitt angrepet av en husky tidligere, og en alaska malamute brøyt seg inn i kaninburet og spiste kaninen min da jeg var 13år gammel.
Samboeren min er oppvokst med trekkhunder rundt seg, og han tror disse ungdommene har tatt seg vann over hodet.

Vi er ganske usikre på at disse to unge menneskene, som tidligere bare har hatt små hunder, skal takle det å ha kontroll på en såpass sterk, aktiv og sta hund når den blir større. Jeg tror rett og slett ikke at de vet hva de går til. Ikke er de noen aktive skigåere/joggere heller.
Så jeg må bare spørre dere, hvordan tror dere det går med en AM i en liten leilighet? Og om de ikke takler det, burde jeg ta med meg sambo når jeg går tur med den lille hunden min? med tanke på at han faktisk kan få bort hunden deres om den angriper hunden vår? (Det var takket være han at hunden min lever etter angrepet av huskyen, pga han var rask til å sparke den vekk, tiltross for dette hadde toypuddelen min store skader)
05.09.2011

Woodii sier: Hei!Har ein AM på 6 mnd. er verdens fineste hund. Har hatt mange hunder før han,(Border Terrier,Pettit Baset Grifon Vandee og Tibetansk Spaniel) men ingen av dei har vert så herlig som han..Kan anbefale AM vist ein er klad i å gå i skog og mark daglig.
04.09.2011

Marianne sier: Det må taes hensyn til at enkelte av disse hannene og tispene kommer som alfa . Og de vil ha særlig sterkt behov for og markere seg.
Det sier seg selv at dette er en hund som står ulven når. enten det er grønlands hund som er nermere. Mange raser er også blandet ut... pass på. noen av disse hundene kan få et enklere liv ved kastrering.. desverre. Det er ikke alltid eieren kan noe for det.
09.07.2011

Kristiansund sier: Hei, vi vurderer å kjøpe oss en Alaskan malamute, vi har ikke tenkt å bruke den i løp, men han kommer til å være mye ute på tur. Jeg lurer imidlertid på om noen har en formening om hvor stor hundegården hans ute bør være? Finnes det noen gode nettsider som tar for seg dette, evt har dere egne erfaringer?
20.04.2011

Siv sier: Hei

Vi skaffet oss en mamalute for ca. 3 uker siden. Han er snart 11 mnd og veier 45 kg. Så han er en stor flott gutt. Synes han er utrolig rolig, og han har ikke vist noe aggresivitet ovenfor andre hunder enda hvert fall. Han har lekt med dachsen til søsteren min, og der var det dachsen som fikk være sjefen. Men det kan jo være at han endrer seg litt på dette når han blir eldre. På den korte tiden vi har hatt han har han knyttet seg veldig til oss, og vi er tydeligvis blitt "flokken" hans. Selvsagt kan han være litt kranglete for han er jo inne i trassalderen, men da er det bare å være bestemt så skjønner han hvem som er sjefen. Men han prøver seg gang på gang :) Vi har to katter, som han er veldig nysgjerrig på. Men han bare sleiker på de når de hilser på hverandre, så tror at dette skal gå bra. Kattene er litt reserverte siden han er så stor, men de bli stadig roligere når han er inne sammen med de. Men om de tar seg en tur på gulvet og går for å spise eller noe, så er han der med en gang. Og siden han er såpass stor blir kattene litt redde, så han har fått seg noen rapp på snuta av de. :)
Tidligere eier av hunden har ikke hatt han på noe valpekurs, men han skal være vandt med andre malamutter og mindre hunder fra før. Men vi skal ha han med på kurs, slik at både vi og hunden lærer. Han er jo ufattelig sterk, og jeg klarer ikke å holde han igjen om han har bestemt seg for at han skal sjekke ut noe når vi er på tur. Så det kurs blir det.
Samboern og jeg er begge vandt med hunder fra før, men vi har ikke hatt malamute.
Hunden er veldig glad i andre mennesker, og skal hilse på alle han møter eten vi er ute på tur eller om vi har besøk.

Tanken her var vel egentlig å bare skrive et kort innlegg, men det ble noen linjer.
Selvsagt er malamuter forskjellig slik som vi mennesker er, så det som funker av trening for noen trenger nødvendigvis ikke fungere for andre. Men om noen har noen tips til hvordan stimulere hunden når vi går tur slik at han ikke er fullt så opptatt av alt rundt seg at han ikke hører på oss, så tar jeg imot alle tips med stor takknemlighet :)
14.04.2011

Mhotti sier: Heisann folkens =)
Jeg har fått meg en Alaskan malamute som er en aktiv hund som vokser og vokser for hver dag som går!

Har vært så heldig og fått en valp med fantastisk personlighet og er en skikkelig smarting.

Jeg har presentert min valp for mange eldre hann og hobikkjer. Det har gått bra hver gang, såklart tar noen ganger lenger tid enn andre. Nå bryr han seg heller verken om katten hos kameraten eller nabokattene..

Dette må oppfølges tilfelle "Catkiller" skulle komme seg på tur alene noengang.
05.03.2011

Malamute eller ikke? sier: Hei. vi er ett par på 21 og 22 år. og har tenkt og skaffe oss en alaskan malamute. Samboeren min er oppvokst med en golden. Jeg er oppvokst med en rotwailer. vi er begge sta og gjennomfører det vi har bestemt oss for. Jeg hører mye negativt om denne hunderasen, som fks- Tåler ikke andre hunder,Hissige mot barn. Naaboen våres har to alskan malamute og han kan bare gå med sine ut om natta. Og må ha munnkurv på di! Er dette en hunde rase for oss? er første gang vi skaffer oss en egen hund. Vi går lange turer, og samboeren min løper en del og står mye på ski. Men jeg kan innrømme at jeg er en smule nervøs og usikker etter alt jeg har hørt om di.
23.02.2011

Hundeelsker sier: Hei Anka,

Løsningen, tror jeg, er å aldri la barna være alene med hunden.

Det jeg stusser på er, hvorfor lar du barna dine være alene med en malamute?? Barn under en viss alder og størrelse, bør aldri etterlates alene med hunder som er store nok til å gjøre stor fysisk skade, uavhengig av rase eller gemytt. Er "barnet" en 13-åring på 50 kilo som har godt lag med hunder, er selvsagt dette et vurderingsspørsmål - men er det en kortvokst 8-åring som viser tydelig frykt for å være alene med hunden, kanskje ikke så lurt. Alltid et vurderingsspørsmål dette, men generelt vil jeg si at barn og hund alene sammen sjelden er noen god ide - mange tragedier har skjedd i nettopp slike sammenhenger, og malamute er blant de rasene som faktisk har vært innblandet i en rekke slike episoder, selv om rasen ikke er den mest fremtredende (dette er imidlertid ikke et spørsmål om hunderase, men om eierens oppdragelse og hundehold).

Nå vet ikke jeg hvor gamle og store barna dine er, men du sier jo de blir redde, og det er jo ikke den beste reaksjonen å vise ovenfor en hund, spesielt ikke en malamute.
08.01.2011

Anka sier: Hei !

Vi har en malamute hann på 14 uker. Han er verdens herligste, rolig og omgjengelig med oss. Men når det kommer til barna så knurrer og biter han, han kaster seg etter dem, de blir jo livredde. Han tør ikke dette når jeg er i nærheten, men så fort de blir alene så skjer dette. De har aldri gjort noe vondt med han, men de er jo litt redde etter disse "angrepene". Jeg har hatt malamute tidligere og aldri vært ut for dette problemet.

Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal løse dette og prøver her, kanskje er det noen som har noen lure tips til meg som vi kan trene på ?
08.01.2011

anti-hund sier: Hei, Min mann har lyst til å skaffe seg en A.M.: han liker å gå på turer med hunder. Men jeg verken liker eller har lyst til å ha hund i huset. Hvordan skal A.M. reagere når den bor sammen med oss? Jeg takler ikke å ha hund rundt meg. Blir den aggressiv?
29.12.2010

Malsa sier: Hva gjorde du når du sosialiserte hunden din Hansi? jeg har planer om å kjøpe meg malamut, men trenger tips til sosialisering FØR jeg kjøper meg hund. mormor'n min hadde en østsibirsk laika som vi sosialiserte da hun var valp, men det funket ikke så bra, så noen enkle tips hadde vært greit. Hunden ble jo etter hvert, men det tok lang tid, og helt grei var hun ikke med andre hunder.
17.12.2010

farkas sier: for all del folkens ikke la dere lure av dens pene utsene.. det jeg prøver og si er ikke glem rangsordninga hos dem. og aldrig skjem dem bort. husk at vi er gudene dems.fortjen dems tillitt og dra det på ett høgere nivå..ps enig med runa....
01.11.2010

åbin sier: Hei vi er par fra Trønderlag som har kjøpt oss en Alaska Malamut tispe -veldig flott hund:),men hun er litt kresen på foret.Vi har prøvd noen sorter, og akkurat nå prøver vi foret Hills men hun er ikke særlig begeistret for det. I tillegg har hun fått veldig hard avføring. Er det noen som har et godt tips om for som kan vare godt for hunden vår?
10.10.2010

Sunny sier: A.M, Border Collie og Sibirien Husky

Det gør ont i mig nær jag læser vad ni skriver jag menar att alla hundægare skulle gøra en test innan dom fick køpa en hund. Att era hann hundar ær agrisiv det ær ett tecken på att hunden inte har fått leka med andra hundar som valp. Træffat andra hundar och fått klara besked om det ær fel om den anfaller andra hundar.Jag førstår inte alls varfør ni har hund.... Var så snæll och tænk efter innan ni køper hund. Gå in och se på finn. no eller andra annoner hur mpnga ær det som inte sæljer sin hund på grund av tids brisst eller inte klarar av att ha hund ??? Det gør mig så ledsen arg och førbanad. Min tik ælskar andra hundar och leker i timmesvis med alla hundar. Hon ær dum snæll, hon tror alla hundar ær snæll, men tyværr så ær dom inte det.
jag ger ett råd till alla gå på hundkurs innan och efter du køpt hund så du førstår att det ær som att ha ett barn. Dom behøver ortoligt mycket træning. Våran hund kommer med elgbenet sitt till oss, hon vill att vi ska hålla i det nær hon gnagger på det.... Men det lærde vi henne nær hon var lite. Jag sætter grænser och ger klara besked om vad som ær rætt eller fel. Polar hundar ær det bæsta som finns.....
05.10.2010

ch sier: Ja vi får håpe du har rett Alaskamalamute eier! :)
14.09.2010

Alaskamalamute eier sier: Nå kan ikke jeg snakke for Terje, men tror han mener 2 turer, type fjelltur - og ikke 2 lufteturer. Disse hundene trenger mye mosjon, og om de ikke får brukt energien sin fornuftig kan det medføre at du får en vanskeligere hund å gjøre med, men det gjelder alle energiske hunderaser.
14.09.2010

ch sier: Til Terje

Håper du ikke er seriøs nå!!?? 2turer i uka!!?? Alle hunder burde MINST gå 1time HVER DAG uansett rase!!!!

Etter min mening så burde du ikke ha hund i det hele tatt... Kjøp deg heller en katt :)
13.09.2010

Terje sier: Hei, eg er en mann på 24 som nettopp har flyttet til Finnmark og tenkte eg skulle gå til anskaffelse av en Alaskan Malamute. De ser ut som noen flotte hunder. Mitt spørsmål er at det er mange som sier at dette ikke er en hund for "sofagriser" eg er kanskje ikke verdens mest aktive person, men hvor ofte vil dere si at man bør gå tur med en hund som dette. Eg ser for meg at det vil bli rundt 2 turer i veka. Kanskje ikke alltid så veldig lange turer men at vi værtfal kommer oss ut på tur. Er dette for lite eller akkurat passe. Har fra før hatt en border collie.
12.09.2010

Runa sier: hvis du er 14 ville jeg vurdert en rase som er litt mindre. For de er veldig sterke.. Du hadde ikke klart å holde igjen om den bestemte seg for å "ta" noe.

Malamuten trenger klare grenser. De trenger en del repetering, uansett om de har blitt lært en ting, er det viktig og fortsette med dette med jevne mellomrom. Sosialisering bør foregå igjennom hele livet dens.. Med alle slags dyr, ikke bare hunder. Den trenger også mye mer aktivitet enn f.eks. en golden retriever. Den trenger å bli brukt. (ikke at golden ikke trenger det altså). Jo mer den har å bruke hodet og kroppen sin på, jo mer fornøyd hund får man.. Dessuten blir den enklere å trene med om den ikke har energi til langt over øra!

Blir dette gjort er det en strålende familiehund. Uansett hva andre måtte si. Den er kosete og utrolig tillitsfull. Min malamute hanne er utrolig knyttet til meg og har vært det helt fra han var bitteliten. Samtidig elsker han alle mennesker, unger som voksne. Jeg har aldri sett han vært hissig mot en annen hund noen gang. Han legger seg flat om det trengs, å kjefter tilbake om det er det som må til. Han er on rolig men tøff kjekkas. Skal innrømme at puberteten hans var jævli slitsom. Å får man ikke styr på hunden før han er 2 år, blir ting vrient. Tenk deg 50kg bikkje som gjør som den vil :p
16.08.2010

Maria sier: Jeg vurderer også en Samojed,hva tror dere einer seg best til meg???
26.05.2010

Maria sier: Jeg er en 14 år gammel jente. Jeg elsker å gå på tur, sove ute og være ute i skogen. Jeg tenker på å få meg en Alaskan malamute. Jeg har aldri hatt en egen hund før, men har vært hundepasser noen ganger.

Tror dere en A. M. vil passe for meg?
09.05.2010

Hege sier: Skal få meg en miniatyrhund og er veldig usikker på om naboens malamute på 5 mnd. vil "oppføre"seg bra med denne da vi bare har en lav hekk i mellom oss! Noen mener den vil ha for sterkt innstinkt og angripe den lille på knapt 2 kilo- Hjelp!
02.05.2010

Zakko sier: Jeg har kjempelyst på en AM, har en engelsksetter fra før (som jeg også er vedig fornøyd med) men nå ønsker jeg meg altså en turkamerat til. Kan tenke meg at energinivået til disse to rasene kan gå OK sammen, men hvordan tror dere disse to vil matche ellers? Kan jeg ha de i samme hundegård løse på dagene? Evt springe løse sammen ute på tur. Setteren min er full av energi, unghund, og snill som et lam.
:)
29.04.2010

Hansi sier: jeg har nå en Malamute som er snart 5 måneder ,,,jeg har sosilasert den mot alle raser og hunder alt fra store og små,,den legger seg flat for toy pomereinenen og lar småe hunder leke bite uten att han bryr seg, men jeg har våre oppe å besøkt broren te den jeg har ,og den var mere agressiv ,så den har sikkert våre lederen av flokken,,,,til deg Elsker hunder! det går veldig bra ,,lillebroren min har katt sjøl ,,i begynnelsen var det litt lyd,katten var redd,,men di er gode venner nå,men ver obs pga katter er mere dyr enn hunder.springer katten så er det mer som en lek for hunden :) jeg er en stolt eier av min Malamute og er kjempefornøyd me at jeg valgte han og ingen andre raser ,
27.04.2010

Line sier: hva er greia med at det ikke er en nybegynner hund? Etter hva jeg har skjønt, har de fleste som sier det der, også skaffet seg malamute som førstegangshund. Det er MYE opp til eieren. Om man har hatt en golden før man skaffer seg malamute, betyr IKKE at man er mer forberedt for en malamute. Malamuten har mye jaktinnstinkt, og hannhunder er ofte agressive mot andre hanner, sånn er det bare.. men det meste kan trenes og i det minste dempes. Det er mest opp til eieren! Dessuten er det mange andre hunder som også er agressive mot andre hunder, men det blir ikke like blåst opp, fordi det ofte er en mindre hund. Problemet med malamuten er isåfall at de er noen alvorlig sterke hunder.
13.04.2010

Elsker hunder sier: Jeg har veldig lyst på en Alaskan Malamute, men jeg har en katt går det bra ?
03.04.2010

Rikke sier: Alaska Malamute er en hund som trenger en klar og tydelig leder og mye aktivitet. Jeg har selv 3 store hann hunder samt en tispe. det er bare tull at de ikke kan anbefales som familiehund. Jeg er en liten dame på 50kg og klarer fint kontrollere alle fire på tur uansett hva som skjer rundt. Begge mine barn kan fint gå tur med hundene. Så lenge de blir trent opp på riktig måte og familien gjør det klart om hvem som er øverst på "næringskjeden" er det ingen problem. Men det er ingen nyebegynner hund, ansaffer man seg en A. M. bør man vite hva man holder på med.
04.02.2010

sleddogs sier: malamutter er ofte hannhund aggresive og har hele jaktinstingtet inntakt,dvs at de ikke bare jager evt bytte,men også feller og dreper.. når det es sagt er de snille mot mennesker og dyr de er vant med,oppvokst med. jaktinnstingt og gemytt varierer selvsagt etter hvilke linjer hunden kommer fra,og sosialisering. størrelsen gjør at jeg ikke anbefaler de som familiehunder..en malamute vil aldrig barna kunne lufte,og kona mi klarer ikke holde igjen største hannen min om han har bestemt seg for noe.
30.11.2009

lirie sier: han sover ute. vi bruker han ikke som trekkhund men vi går lange turer med han. han er en god familiehund:)
27.10.2009

lirie sier: hei jeg har en alska HUSKY ikke malamute. han heter rex og er 1 1/2 år. han er også blanding av pointer, men ligner bare på alaska husky.
han er ca. 60-70cm høy.
han løper fritt i hagen vår og elsker å leke med min andre hund sandy(dach/drever) han er ikke noe agresiv, han elsker katter og hunder. fra første dag han så en katt ble han bestevenn med den.
han liker ikke å slåss med andre hunder i det hele tatt. han elsker barn. han er litt for stor syns jeg, han har veldig store labber. han biter ikke. bare han tar epler fra epletreet vår=)
hilsen lirie
27.10.2009

alaska malamute sier: er alaska malamute silik at de vikl springe etter sauer ? jeg har lyst til å køpe en, men der e sauer rett utenfor døra.
07.10.2009

Anit sier: Jei! Dere kan gå inn på namk.no og se under valpeliste. Er av og til noen på finn.no.
De ligger på rundt 12000,-.
Kjempeherlig rase,men krever mye aktivitet!
26.05.2009

Turentusiaster sier: Hei!
Vi ønsker å anskaffe oss en Alaska Malamute, og lurer på hvordan man får tak i dem og hvor mye de koster. Tusen takk for svar!
21.05.2009

Synnøve sier: heisann!
Det første eg vil sei om Alaskan malamuten, er at dei er ekstremt omgjengelige og snille dyr som tilpassar seg miljøet dei lev i så til dei grader!
Vi har ein hannhund på 7 år som vi fekk i hus då han var 10 veker gammal. Han har blitt bortsjemt og herja med av ungar sidan dag ein, og har aldri visst for for aggresjon mot ungar eller vaksne som har herja med han.
Vaktinstinkt eig han ikkje, og loggrar berre lykkelig til folk som kjem på besøk. I ein stor konfirmasjon med 40 personar i huset, gjekk han og la seg midt på golvet med kakebordet, for å få mest mogleg kos. Mosjon har han ikkje fått nok av, men han elsker livet innandørs, og ligg mykje ute i hagen i band (stikk av om han får sjangsen)
Sidan hunden ikkje har fått vore mykje ute på tur eller fått bli kjendt med korleis han skal oppføre seg med andre hundar, blir han svært agressiv om han treff på andre store hannhundar. Tisper går det alltid bra med.
Hunden er SVÆRT KLOK, lærer lett, og elsker å lære. men han er ikkje flink til å gå i band, for då øvetek nyskjerrigheita.
Han er ein fantastisk hund, og eg kunne aldri tenkt meg ein anna hunderase enn den!
14.05.2009

fine hunder sier: venninna mi har en alaskan malamute og disse hundene er noen av de fineste hundene jeg vet om, de er en flott turkamerat og utrolig sterke og snille. ikke en hund for sofagriser.
17.04.2009

glad i hunger sier: den er utrolig søt og er flink til og trekke sleder. dette er min ynglings hunde rase
12.02.2009

Smurf sier: Min alaskian er en stor hann (ca 50 kg) og er overhodet ikke agressiv. Har en katt som han går veldig godt sammen med. I tilleg har jeg opplevd at han har fått besøk av andre løshunder når han selv har vært bundet (m sikkerhetsline/vaier) ute i hagen og resultatet av dette har vært lek! Også da det kom en hann-skjæfer på besøk.. En skjæfer hann bundet foran huset sitt hadde nok reagert litt anderledes...
Den eneste gangen vi har opplevd noe negativt var da noen tullinger i nabolaget slapp sin digre Amstaff løs på ham! Vår hund ble bitt i hodet og i begge beina, men bet ikke tilbake - kun bokset den andre hunden bort. Halsbåndet røk i opptrinnet og etter episoden tok jeg ham inn ved å holde ham i nakkeskinnet. Han er virkelig ikke agressiv i det hele tatt. Han vet han er stor og sterk så han er vel heller ikke så redd og engstelig at det gjør noe.
Et pussig trekk er at han har "gått oss på elg" 3 ganger, uten at jeg har kunnet lese kroppspråk at han har vært på sporet av noe. Han har selvsagt luktet elgen i flere kilometer, men har "pokerfjes". Skikkelig skummelt, jeg er dritredd elg selv om bikkja synes det er kjempeartig. (og ja, det er en sær form for humor. jeg er overbevist om at han gjør dette for å erte meg!). Nydelig hunderase med intelligens og glimt i øyet. Herlig blandig av friskus og kosegris
19.01.2009

Frost sier: Har en AM hannhund på 46kg!
De har forskjellige personligeheter som alle andre dyr oss ink.noen hissige noen ikke.
Problemet er bare att når det gjellder en 40-60kg høylytt muskelbunt så er konsekvenesene litt verre enn med en 1kg tung chihuahua!
Folk flest blir fort skremt av en slik hund og det må man respektere!
Min er snill som ett lamm, men jeg ville ikke vært enn hannhund ell. ett lite dyr vist hann sliter seg løs.
Har alltid sikkerhetsline i tilegg till kobbel.
Har ikke noe imot mindre dyr, har hatt dvergdax og har kaniner.:)
09.01.2009

Kristine sier: Jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det du skriver at den har et angrepsinnstinkt. Vår alaskan malamute kjempeflink med andre hunder, han er aldri aggresiv mot verken mennesker eller dyr. Vi har han hjemme på gården hvor vi har kontor og det kommer mange mennesker innom daglig og det går kjempefint. Det er en utpreget sosial hund som trives med å ha mange rundt seg, er vår erfaring ihvertfall.
25.09.2008

Peder sier: @Stine.. Trodde grønnlandshunden var den som stod nærmest ulven. Ganske sikker på at genetisk er det den som står nærmest. Forskere har store problemer mellom å skille benrester fra grønnlandshund og ulv, fordi de er så like i benbygningen. Alaskan malamute ligner mer på ulv i pelsen kanskje, men det er nytt for meg hvis denne er nærmere genetisk enn grønnlandshunden. Sombody enlighten me..
19.09.2008

stine sier: Hei

Vi har en alaska malamute. Han er vakker, rolig og tilpasningsdyktig. Tåler alt. Men det er ett problem som gjør at jeg ikke anbefaler alaska malamut som familiehund. Han er aggressiv mot hannhunder og små hunder. Det er mildt sagt ett helvete å gå tur. Det slår selvfølgelig tilbake på meg selv som eier når jeg sier at hunden er aggressiv. Hunde-eksperter er alltid veldig overbeviste om at alle hunder uansett rase skal være vennlige mot alle. At aggressive hunder er en refleksjon på dårlig sosialisering. Vel. vi kjenner flere med malamuter som har samme problem. Vi kunne gå med vår hund løs og han hilste på alle helt fram til han ble to og ble "mann". Man møter mange beundrende blikk og det er fint med en hund som ikke ødelegger hjemme og ikke bråker, men jeg ville anbefale folk å få seg en hund som har avlet vekk angrepsinstinktet. Malamuter er det nærmeste man kommer ulv og det merker man.

Hilsen Stine
19.09.2008

Din kommentar om Alaskan malamute:

Ditt navn (eller kallenavn)

Sikkerhetskode
Skriv inn tallet her:

Sikkerhetskoden hjelper oss å luke ut SPAM. Takk for hjelpen!

Flere hunderaser

Brukere som leste om Alaskan malamute var også interessert i følgende hunderaser:

Hunderaser

Finn din hund


Søk - Hunderaser.org

Tilpasset søk

Hundefamilien

Dressur og kurs

Hundebøker

Utstyr til hund

Dokumentar

Tilfeldig hunderase

tilfeldig hunderase